Paljon keskustelua herättäneen uuden alkoholilain lopullisesta muodosta ei edelleenkään ole varmuutta, mutta panimoissa muutoksiin varautuminen on ollut käynnissä jo pitkään. Digipaino tuo joustoa tarpeellisten muutosten toteuttamiseen tuotannossa.

Kotimaiset alkoholijuomien tuottajat ovat uuden lain valmistelun ajan joutuneet ottamaan tuotekehittelyssä huomioon erilaiset skenaariot lakimuutoksista. Yksi keskeinen ulottuvuus ovat pakkaukset ja pakkausmerkinnät. Jos pullojen ja tölkkien sisällöt lakimuutosten myötä muuttuvat, täytyy väistämättä myös etikettien muuttua.

Panimot voivat muutostilanteessa hyötyä digipainosta. Olipa kyse sitten merkintöjen muuttamisesta etiketteihin, kahdenlaisten etikettien painamisesta rinnakkain tai erikoiserän tuottamisesta, pystyy digipainotekniikka vastaamaan haasteeseen nopeasti ja kustannustehokkaasti. Laattakustannuksia ei digipainossa synny lainkaan, joten painokulut ovat matalat jo hyvin pienistä sarjoista alkaen. Digitekniikalla voidaan myös painaa monenlaisia etikettejä yhtä aikaa, jolloin kustannuksissa syntyy vielä lisää säästöä. Niinpä digipainolla voidaan tuottaa helposti ja nopeasti pieniä erikoiseriä esimerkiksi ravintoloille ja tapahtumiin.

Tuleva lakimuutos on vain yksi esimerkki erityistilanteesta, jossa digipainosta on erityistä hyötyä. Todellisuudessa tuotekehittelyn myötä pakkausten muutosideoita ja -tarpeita syntyy jatkuvasti. Pakkaukset vaikuttavat myyntiin, joten niitä voi ja kannattaa parannella jatkuvan kehittämisen periaatteella. Digipainon kautta muutoksia ja uutuuksia on helppo tuoda markkinoille pieni sarja kerrallaan.

Lakimuutosta odotellessa tuotekehitystä täytyy jatkaa epävarmassa tilanteessa. Palvelevana painotalona haluamme olla asiakkaittemme apuna varmistamassa, että mahdolliset pakkausuudistukset saadaan tehtyä nopeasti ja kustannustehokkaasti toimitusketjujen häiriintymättä.

 

Digipainosta voi olla hyötyä esimerkiksi näissä tilanteissa:

  • Kieliversioiden tekeminen etiketeistä vienti-/esittelytuotteisiin
  • Valmistusaineluettelon muutokset
  • Vahvempi tai miedompi versio panimotuotteesta
  • "Parasta ennen" -päiväyksien muokkaaminen
  • Numeroitu erikoiserä
  • Erilaiset juhlaversiot tuotteista
  • Private label -tuotteet

Kysy lisää Data-Maten myyjiltä: 

Kristian Karvinen
Email: kristian.karvinen@datamate.fi
Puh: 044 5566 057

Samu Scheiman
Email: samu.scheiman@datamate.fi
Puh: 040 571 2522